Cheesteeleeshte

četvrtak, 20.12.2007.

Ženske studije, Mate Bulić i Gibonni

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Slučajno naletih na podatak da je Mate Bulić objavio novi CD s relativističkim naslovom "Kako mi je, tako mi je", medijski, u društvenim kronikama novina i minutama nacionalne i komercijalnih televizija dobro popraćenim promocijama. Na predstavljanju tog kulturnog blaga bili su i ministri, od Primorca, Rončevića do Čobankovića, uviđajući da se tu iza brega valja i neko opće dobro. Opravdano. Tko kaže da domaća moderna i pop glazba u RH nema perspektivu, da ne prati trendove, od glazbenih do društvenih, te pri tom nije i dovoljno društveno angažirana? Mislim da je još uvijek vrijedi poslušati i ne odustajati od iste.

Ja sam jedan od onih balkanskih zatucanih muškaraca koji npr. nemaju pojma što se to točno izučava na "ženskim studijima" (ili što sadržavaju nove buzzwords poput "spolnih" i s druge strane, "rodnih", "manjina" te kakva je zapravo razlika pojmova spol i rod). No na stranu sada to, otkrih naime gledajući Matin TV spot, kako si je autor svojim malim doprinosom zapravo dao truda, posebice muškoj populaciji rasvijetliti neke aspekte ženskih istraživanja i studija na ovim prostorima - više nego se to na prvi pogled čini.

Dozvolite da se u nekoliko opaski stručnijim rječnikom, makar i hobija radi, pozabavim analizom jedne pjesme, poučne posebice za muškarce ovih zemljopisnih širina, često izgubljene što im je i kako činiti u susretu sa suprotnim spolom

Nema žena ružnih

/ciganske tambure u off-u/

Nema nema nema žena ružnih
Ima ima samo žena tužnih


U svom istraživanju, autor nije dvojio odmah na početku iznijeti svoju glavnu tezu, koja se nudi multidisciplinarno sažetim zaključkom - od antropološkog do estetskog i psihološkog gledišta, svih specifičnih za spol koji je predmet samog rada. Teza, zasad unikatna u znanstvenim krugovima, dalje se razrađuje....

Sve su lijepe žene zaljubljene
Sve su tužne žene neljubljene


Žene se u ovom radu naime dijele na dvije osnovne odabrane skupine za promatranje i izvođenje zaključaka, ovisne o (od samog znanstvenika induciranim) metodama ljubljenja-neljubljenja. Potaknut rezultatima ispitivanja i istraživanja, autor prezentira postojanje fascinantne korelacije između uspješnosti ljubavnih odnosa žena s univerzalnim fizičkim i estetskim manifestacijama ljepote i razina duševnih boli u istih.

A ja ne znam barabu
koji neće tarabu
zbog ljubavi preskočiti
lijepu ženu poljubiti


Unatoč rezolutnom tonu osnovnih konkluzija, akademski integritet je ovim stihom učvršćen. Rezultat se ograničava na dosezljiva autorova iskustva, konkretno dobivena preskakanjem ograda i činima ljubljenja, oboma motiviranih spolnom privlačnošću. Time je predstavljena i osnovna metoda rada kojom se u istraživanju sa suradnicima, sam autor služio.

Nema nema nema žena ružnih
Ima ima samo žena tužnih

A tužan se pogled odmah gubi
s lica žene koja sretno ljubi


Ovdje iščitavamo izvješće o empirijskom i znanstvenom progresu rada. Rezultati korištenih metoda vidljivo se pokazuju se na odabranom objektu promatranja i djelovanja, licu žene, odmah po primjeni inducirane metode.

i mi ćemo barabe
preskočiti tarabe
mladu, staru, usrećiti
lijepu ženu poljubiti


Proaktivni pristup u znanstvenoj metodi M. Bulića vidljiv je i kroz prikaz timskog djelovanja znanstvenika, koji skupno primjenjuju odabrani postupak na primjercima žena, razvrstanih prema estetskom kriteriju. Doduše, za primjetiti je da baš tom premisom nastaje neusuglašenost sa konačnim tezama, jer izraz "lijepu ženu" predmnijeva, prema iznesenoj teoriji, već ljubljenu ženu, pa bi možda točnije bilo samo "ženu" poljubiti. Napose jer se tek u tom slučaju mogu očekivati i vidljivi rezultati estetskih promjena na promatranom objektu, ženinom licu.

/Nema nema nema žena ružnih
Ima ima samo žena tužnih/

a meni se srce uvijek slama
kada vidim da je žena sama


Konačni proaktivni pristup, a posebno uživljenost autora u problematiku vidljivi su upravo u ovom zaključnom dijelu rada, obzirom da je u istraživanje hrabro uključio i rezultate ispitivanja na samom sebi. Time se samo učvršćuje jedna od opaski da su upravo visoka motiviranost, pa i psihološki nesputan odnos znanstvenika prema ovom projektu i polučili u konačnici tako osebujne teze.

S radošću i intelektualnim pozorom čekam daljnje rezultate Bulićevog istraživanja, koje iz svježeg kuta, multidisciplinarno i hrabro integrira različita empirijska promatranja žena. Ono što je i najbitnije, svojom javnom prezentacijom ovaj rad utječe i na osviještenost muške populacije o svoj slojevitosti, za njih dosada nedovoljno rasvijetljenog, svijeta proživljenog iz ženske perspektive. Jedini nedostatak koji spriječava potpuno saživljavanje ove metode sa svakidašnjom praksom muškaraca, vidim u nedostatku tarabi u velikim gradovima.

EDIT: da ne čeka nepotrebno slijedeći post...
Kao važna činjenica stoji i da postoje neki drugi rani i mukotrpni radovi koji svjedoče o teškoj tranziciji glazbenog osvještavanja odnosa spolova i obiteljske i gender tematike u Hrvata, kulminiranoj u današnjim radovima M. Bulića.
Odabrani primjerak je rad "Lutko moja takav sam ti ja", Z. Stipišića Gibonnija s "Osmim putnikom", s početka 80-ih. UNICEF-ov ambasador dobre volje (i sudeći po tekstu, tada ipak slabijih živaca :) ), sada moderni muškarac kojem nijedna žena ne može odoljeti i ne samo zbog enormnog korištenja riječi "oprosti" u pjesmama, mistik i dobročinitelj Gibo, sva previranja i patnje tada još potpuno društveno neosviještenog konzervativnog muškog srca, divno je sažeo kroz stihove donje pjesme:

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Lutko Moja

Lutko moja, pritisla me nevolja
Ma gdje se skitas, nocu si mi potrebna.


Za razliku od metode eksternog promatranja vanjskih ženskih objekata M. Bulića i konkludiranja o naravi istih - fokus poetskog svjetonazora ovdje je u introspektivnim psihološkim previranjima vlastite nutrine, izjedene nemogućnošću suočavanja tadašnjeg muškarca sa društvenim navikama moderne žene da sve češće izbiva iz ložnice.

Budi dobra, zenicu te
Ne varaj me, prebicu te


Intimni pristup cijelog uratka kulminira u ovom stihu, jasnim izricanjem u ono doba općeprihvaćenog socijalnog svjetonazora, koji i dan danas inspirira na djelovanje aktiviste alternativne gender prakse poput Vuce. Ponuda sigurnosti koju je tadašnji muškarac pošteno pružao na izbor ženama nije očito bila dovoljno priznata, pa se u nastavku muškarac morao dodatno osiguravati svim, pa i tjelesnim mjerama koje bi zaštitile čvrstoću ložničke veze. Sasvim razumljivo iz interne perspektive patioca zabrinutog za integritet spolne sudružnice, dok kroči kroz nesigurni svijet lažne slobode precijenjenih i potencijalno opasnih izlazaka "s prijateljicama".

Lutko moja, takav sam ti ja
Lutko moja, takav sam ti ja
Takav sam.


Fatalizam autora i njegova pomirenost sa zlehudom sudbom samoizgrizatelja vlastite duše ovdje je urbi et orbi iznesen na vidjelo dana, kako bi ženi olakšao uvid i dao priliku da lakše prilagodi svoje potrebe, obzirom da s njene strane ipak postoji mogućnost izbora, a kod njega je to jednostavno vis maior.

Ulovim se kako sumnjam u tebe
Crne su me slutnje morile.


Gibonni priznaje kako je najveći gubitnik u tim mozgovnim igrama upravo on sam i ovaj potresni vapaj i danas stoji kao spomen jednom vremenu mukotrpne muške tranzicije i prilagodbe, koje je hvala bogu, sada iza nas.

Sada nasreću, skupa s dijelom muškog svijeta vođenog Gibom (koji je tu tranziciju nakon svih potresa zaokružio) - samoinicijativno npr. uzimam kutlaču već pri samom ulasku u stan s posla. I Najrazboritijoj od Supružnica rado prepuštam teško breme važnih odluka kojima su muškarci stoljećima bili obremenjavani.

Tko kaže da i domaća glazba tome nije doprinijela.

- 13:13 - Komentari (13) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.