Cheesteeleeshte

utorak, 27.11.2007.

Očem u Ljubljanu

Ne, ne emigriram zbog rezultata izbora, i NE - dragi Eegore, nije me ćopio jedan od mojih napada divljenja prema susjedima, nego baš obratno... po ne znam koji puta u bed me je bacila činjenica kako se neki drugi gradovi brinu o svom image-u metropole za razliku od mog, koji bi to trebao ili mogao prije njih. U čemu je stvar?

Dok naš Bandy u pravoj hadezeovskoj maniri, neometan tekućom državnom izbornom farsom, u ovoj našoj velikoj sretnoj pesjoj sraonici i dalje snatri o velebnim mostovima, vijaduktima, podvožnjacima i mega-projektima uz sumnjive natječaje, najbliži nam susjedi odlučiše zapaprit automobilskom lobiju i odvalit trisku po moto-džepu...

Slovenska vlada je naime, odlučila uvesti svojevrsne "ekološke takse" za ulazak u centar slovenskih gradova. Naravno, uz razvoj gradskog prijevoza i upumpavanje novcih u isti. Hoćeš autom u centar Ljubljane, Maribora, Nove Gorice i Murske Sobote? 50 eura dnevno, prosim.
Biciklima, je naravno, besplatan ulaz u središte grada cool Možda da se i kod nas promovira bicikliranje kao na zapadu?
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Današnje pak gradske (i državne BTW) vlasti u metropoli svih Hrvata i ostalih podanika - kao da gledaju stvari jedino iz perspektive vjernog stiskača volana. U takvoj perspektivi, svi ti silni tutači i kako ih sve jadne zbrinuti i izasfalitrati im staze i pute, već su dugo broj 1 na listi prioriteta. Da, kupilo se nešto novih tramvaja. Za stotine milijuna eura utrošenih na podvožnjake, vijadukte i parkinge u centru koji vode već davno IZGUBLJENU bitku s količinom auta koje su Hrvati sposobni kupiti na leasing, kredit, posudbu i dug do smrti- moglo se nabaviti JOŠ deset puta toliko svih mogućih prometala gradskog prijevoza. I napraviti parkirališta uz rubove centra. Pa se lijepo vozite novim i puno većim limenim "ljubimcima" iz Đure Đakovića.

Ili, ako se toga gnušate - platite tutač taksu.

Radnim danom u Ljubljanu ulazi oko 120 000 motornih vozila, a mjerenja zagađenosti zraka pokazala su da taj promet predstavlja veće onečišćenje okoliša od svih ostalih ZAJEDNO. A iako dobar, gradski i prigradski prijevoz se ignorira. Baš kao i ovdje. Naravno, poseban je gušt s autom parkirat ravno do stolca u bircu.

Vlada je odlučila cestovni promet u Ljubljani smanjiti do 80 %, te razmjerno zagađenju, i u ostala tri grada, do 2010 godine. Obzirom da je dnevna karta za parkanje u gradskom središtu oko 20 EUR bez većeg učinka, odlučili su se za radikalni korak, čak i nekoliko puta skuplji od sličnih odluka u Londonu ili Stockholmu.

Kao što rekoh ovdje ( i k'o što inače papagajiziram na ovom blogu) Prvi Među Jednakima čovjek koji je snaga Zagreba godinama već vodi izgubljenu bitku sa porastom automobila u istom. Te podvožnjak, te nadvožnjak, te nizvožnjak, te zaobilaznica, te parking na parking na parking. Ukucavaju se stotine milijuna eura - i opet smo u istom vrzinom kolu. Danas sam biciklom laganim kasom prolazio Zelenim valom u središtu ZG-a nešto prije osam, dok su vozači jedni drugima, stojeći u beznadežnom čepu, već u rano jutro skidali sve pretke i svece s neba. Kakav divan početak dana, uz tlak na 200 i plavičastu dimnu koprenu iznad Zrinjevca. Po prvi put sam pomislio da mi, poput onih japanskih fanatika, treba maska za prolazak gradom. Središtem grada. Tamo gdje je u velikim, puno većim europskim gradovima obično pješačka zona. Ili barem nešto suvislo izmišljeno.

Još mi je smješnije kada se Tutoslavi žale na skupoću parkinga u centru, jer ( između ostalog što se ignorira i zaboravlja), nitko ne ferma postojanje novoizgrađenih i duplo jeftinijih javnih garaža, na kojima uvijek svjetli ono dešperatno zeleno "slobodno". Ali, treba se od garaže odšetati tih stotinjak metara do željene destinacije - treba se odlučiti na taj rizik hodanja... Gotovo pa suosjećam bol koju bi prouzročilo odvajanje vlastitog tijela od svog limenog ljubimca na razmak veći od 50 m.

Da se razmemo, imam vozačku dozvolu i (kakav takav), slovim za vozača motornog vozila. Ali druzja, kameradi, sugrađani sa povišenim kolesterolom & platfusom.... Već sam na ovom blogu nabrajao tu beskonačnu listu frendova, kumova i poznanika koji bez auta više ne mogu ni na WC, a često nemaju neko objašnjenje otkud ta nužda da ga praktički uvezu u predvorje svoje destinacije. Koji su spremni na najveće žrtve u gužvama, kružiti krugove gradom poput jastreba, samo da što dulje i što dalje gmize u svojoj limenki, koja spokojno, stješnjena u nekom od beznadežnih gradskih čepova, ispušta monoksid ravno hodajućim sugrađanima u čube.

Uostalom, ugledajte se malo i na našu dragu policiju cerek
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

- 07:39 - Komentari (16) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.